Bestyrelsens beretning 2023

Vi opfordrer alle medlemmer til at læse bestyrelsens beretning, og selvfølgelig også til at deltage på årets generalforsamling, som afholdes i klubben mandag den 12. juni 2023 kl. 19:00.

Generelt

Som formand for klubben kommer jeg her med et overordnet indlæg, og det efterfølges af nogle detaljerede indlæg.

Fremmødet ved sidste års generalforsamling var middels talt skuffende. Det var stort set kun bestyrelsen, som mødte op, og det er jo slet ikke formålet med en generalforsamling. Helsingør Bordtennis er i gang med et generationsskifte, og vi må alle indstille os på nye tider, hvor ildsjæle er blevet en mangelvare. Vi kan ikke længere forvente, at der findes ”Tordenskjolds Soldater”, som bare får tingene til at køre. Hvis man vil sikre stabil drift, så bør man have en klar ansvar/rolle uddelegering, men det ser desværre ud til at være et urealistisk krav i vores klub, da vi efterhånden er blevet alt for få senior spillere, der kan tage ansvar og indgå i opgaveløsningen. Vi mangler f.eks. fortsat en dedikeret ungdomsansvarlig, som har lyst til at stå i spidsen for ”Projekt Genstart Ungdommen”. Hvis du er utilfreds med klubbens serviceniveau og/eller ledelse, så tænk på JFK’s berømte citat, som her gengives i en lettere omskrevet version: ”Spørg ikke, hvad klubben kan gøre for dig, spørg hvad du kan gøre for klubben”.

Jeg vil gerne benytte lejligheden til at takke de medlemmer, som har gjort en stor indsats for klubben. Vi har Niels, som sidder med en tung bestyrelsesopgave, som kasserer. Niels er herudover formand for 60+ afdelingen og så har han stået i spidsen for flere forbedringer i klublokalet, se nærmere i afsnittet ”Lokalet”.  Vi har Steen, Lars og Søren, som har taget stor del i ungdomsarbejdet, og sikret ”nødløsning” på trænerbemandingen. Problemstillingen her bliver nærmere omtalt under afsnittet ”Ungdommen”. Vi har Allan, som har overtaget ansvaret som lokale/materialeforvalter, og som allerede har gået til opgaven med stor ildhu og ihærdighed. Vandposten bliver nu omhyggeligt rengjort, og Allan forlader aldrig selv lokalet uden at have gået en runde med oprydning – der er desværre altid tøj, snotpapir, dunke og bolde, som ligger og flyder. Det kunne vi andre godt lige tænke lidt over.   Endelig har vi Peter, som altid træder til og hjælper der, hvor det kniber med vores andres evner, men desværre også på områder, hvor det bare er lysten, som det kniber med. Peter har en stor erfaring indenfor diverse klubopgaver, og i særdeleshed med turneringsafvikling. Men selvom Peter stadig er frisk og frejdig, så kan vi selvfølgelig ikke regne med hans ydelser for klubben til evig tid. Vi andre skal ind i kampen!

I 2022 kom MixMATCH stævnet endelig tilbage i Helsingør efter en pause på 3 år grundet Covid-19 aflysninger i 2020-2021 og udlån af konceptet til Århus i 2019. Jeg vil også her gerne benytte lejligheden til at anerkende de medlemmer, som hjalp med arrangementet. Det var fantastisk at opleve, at vi kunne løfte i flok (de få medlemmer, som vi jo trods alt er) og lykkes med et arrangement i denne størrelsesorden.

2022 var også året, hvor klubben fik et nyt æresmedlem. Som flere har bemærket, så er Lars Hansen kommet i glas og ramme, og er nu i selskab med Peter på væggen. Stort tillykke Lars.

/Betina

Økonomi

Medlemmer og medlemsgrupper sæson 22/23

Medlemstallet har ikke udviklet sig, som vi kunne ønske os i det forgangne år. En samlet nedgang på 12 medlemmer er måske ikke dramatisk, men problemet er at ungdomsafdelingen er reduceret med 20 medlemmer. 12 medlemmer færre hos seniorerne er ligeledes bekymrende, idet det jo netop er de unge og seniorerne der tegner klubbens fremtid. Det er derfor en ringe trøst, omend i sin egen ret glædeligt, at 60+’erne er gået 20 medlemmer frem i årets løb. Udover at vi mangler kritisk masse rent sportsligt hos de unge og seniorerne, så har det også haft en markant negativ indflydelse på klubbens økonomi. Havde vi ikke haft den store tilbagegang hos ungdommen og seniorerne, havde kontingentindtægten været 36.000 kr. højere.

Dette opvejes i nogen grad af en kærkommen indtægt fra MixMatch stævnet, ligesom vi har haft færre udgifter til ungdomstræning end budgetteret.

Der er desværre konstateret et stort svind i øl- og sodavand regnskabet. Det er bestyrelsens holdning, at det er helt uacceptabelt, at alle ikke er opmærksomme på at betale for drikkevarerne. Derfor skiftes der nu lås til køleskabet og antallet af nøgler vil blive reduceret til nogle få personer. Ligeledes er kontantbetaling ikke længere muligt, så man kun kan og skal betale med MobilePay. I MobilePay systemet vil der løbende blive holdt øje med af hvem og hvornår der indbetales hvor meget.

Alt i alt har vi haft et driftsunderskud på ca. 34.000 kr.  Klubben har fortsat en fornuftig egenkapital, men vi kan ikke fortsætte med at lave underskud år efter år, hvorfor bestyrelsen på GF vil fremlægge et budget der indeholder kontingentforhøjelser for seniorer og 60+’ere, men ikke for de unge. Det bemærkes at kontingenterne har været stabile i en årrække og at den nuværende høje inflation også retfærdiggør en stigning i kontingenterne. Ligeledes er der iværksat en række besparelser, der samlet set vil betyde at vi kan vende driftsunderskuddet til et lille overskud i det nye regnskabsår.

/ Niels

Lokalet

Vi er i gang med en opgradering af vores klublokale. Særlig har lounge-området trængt en opfriskning, og indtil videre er der kommet nye sofaer, og de gamle slidte og tunge lædersofaer er heldigvis bortskaffet. Herudover er der opsat reol til tasker, og der er med hjælp fra 60+erne opstillet et lille hyggeligt caféhjørne. Den næste opgave er at finde et egnet sofabord samt gøre noget ved udsmykningen.

Der har hen over vinteren været problemer med både varmt brusevand og varme i spillelokalet, og selvom kommunen har været inden over, så synes problemerne stadig ikke løst. Vi arbejder også stadig på at finde en løsning til akustikken i spillelokalet.

 /Betina

Stævner og Mesterskaber

ØBTU’s mesterskaber for ungdom, seniorer, veteraner samt 2-mandshold afholdes desværre ikke længere, som følge forbundets strukturomlægning og nedlæggelse af de lokale unioner. Vi har desværre ikke rigtig fundet andre stævner, som i samme udtrækning egner sig som ”klubturs-arrangement”.  Vores medlemmer har derfor på eget initiativ stillet op til stævner rundt omkring i Danmark.

60+ var afsted med en gruppe på otte til DGI-landsstævnet i Vejen. Der blev høstet godt med medaljer, og som det forlyder på et facebook gruppeopslag, så var det vældigt hyggeligt både inden og udenfor banen.

Flere af vores seniorspillere har alder og niveau til at deltage i Danmarksmesterskaberne for Elite Veteraner, der blev afviklet i Roskilde sammen med Senior DM 2023.  Det forlyder, at der også her har været god stemning såvel ved bordtennisbordet som til festen lørdag aften, der blev afholdt i anledning af Bordtennis Danmarks 80 år jubilæum. Betina fik to danske mesterskaber noteret, da hun vandt i Mix (med Henrik Vendelboe fra Virum) og Damedouble (med Marianne Bærtelsen fra Herlev) i 50 års rækken. Betina var også tæt på at genvinde mesterskabet fra 2022 i Single, men guldet bliver i familien, idet Betina måtte se sig slået af søster Anja. Betina debuterede i øvrigt også til Senior DM 2022, som grundet Covid-19 var udskudt og blev afviklet i indeværende sæson. Til Senior DM er det på sin plads at sige, at det er sjovt bare at være med og flot at kunne kvalificere sig med tilstrækkeligt ratingtal til det indledende spil.

Hillerøds fredagscup har vist sig at være populært, også for flere af vores senior spillere. Steen, Allan og Betina har deltaget et par gange, og vi kan kun opfordre til at flere melder sig til næste år. Vi håber også, at flere vil støtte op omkring Hillerøds nye stævnekoncept, Pinsecup.

Klubmesterskaberne 2023 blev afviklet over flere dage, da vi valgte at invitere til i alt 5 rækker. Der var over hele linjen stor interesse i at deltage, og vi hører, at der generelt har været god stemning og mange gode kampe. Resultaterne ser således ud:

  Klubmester i Single Klubmester i
Double
Mesterskabsrækken Rasmus Gulberg Rasmus Guldberg og Rasmus Olsen
Veteranrækken (Elite) Per Kammer Steen Jørgensen og Lars Hansen
60+ A rækken Ole H. Ole H. og Ivan J.
60+ B rækken Niels F. Klaus B. og Anders W.
60+ C rækken Niels J. (ikke afviklet)

Den sportslige beretning om vores turneringshold fremgår under indlæggene om ungdom og seniorer.

/Betina

60+erne

Sæsonen har på mange måder været positiv for 60+’erne. Der har i medierne været ganske megen fokus på de helbredsmæssige gavnlige effekter af bordtennis, specielt for de af os, der ikke længere er de rene vårharer. Dette har medvirket til den store søgning til vores klub, så megen, at vi har måttet stoppe for medlemstilgangen indtil videre.

Også sportsligt har det været et godt år. 8 medlemmer deltog i DGIs Landsmesterskaber i Vejen og alle kom hjem til Helsingør med præmier. Vi deltager nu også hyppigt i diverse turneringer, arrangeret af BAT60+ i diverse klubber på Sjælland. Som regel kommer vi hjem med lidt rødvin, hvilket er sundt for ældre mennesker!  Endelig har vi som nævnt afholdt KM23 med stor opbakning. I alt 30 medlemmer meldte sig til mesterskaberne, som blev afviklet med både double og single i række A, B og C.

Vi holdt igen i år sommerfesten hos Erling på Fairyhill. Masser af stemning, fællessang, grin og sjove taler. Nytårsfrokosten holdt vi i de smukke lokaler i Helsingørs Kongelig Privilegerede Skydeselskabs lokaler. Det sociale, hyggelige sammenhold er en væsentlig del af klublivet hos 60+’erne.

Endelig skal nævnes at vi har holdt fem træningssessioner for i alt 22 medlemmer med Yael, hvilket har været meget populært.

/Niels

Seniorerne

Vi har som nævnt oplevet en nedgang i seniormedlemmer de senere år, men hvis vi skal sige noget positivt om det, så må det være, at vi nu oplever at være en mere homogen gruppe, og at det har styrket fællesskabet og lysten til at deltage i fælles træning.  Tidligere havde vi to store grupperinger, ”mandags- og torsdagsholdet”, men nu er vi kun en stor gruppe af turneringsspillere på niveau med serie 2 og opad. Stort set alle i gruppen spiller med i holdturneringen og ranglisten, samt deltager aktivt i klubarrangementer som juleturnering og klubmesterskaberne.

Klubben har i sæsonen deltaget i Danmarksturneringen på både dame og herresiden. Bestyrelsen ønsker fortsat at bakke op omkring vores DT hold, da vi mener, at det er i klubbens interesse at spille med på så højt niveau som muligt.  På damesiden har vi deltaget i 1. division med et fælleshold sammen med Fredensborg, hvor de 2 hovedprofiler har været søstrene Anja og Betina. Holdet måtte ud i nedrykningsspil efter nytår, grundet en lidt skidt start med skader og sygdom. Der var tæt konkurrence mellem rækkens 3 bedste hold, og selv med 5 sejre og blot 1 nederlag, så kunne det desværre kun række til en 3. plads.  Klubbens herrehold vendte tilbage til 2. division efter en del sæsoners fravær. Holdet har med 2 x Rasmus og 2 x svenskere klaret sig ganske tilfredsstillende i rækken. Med en 6. plads i grundspillet kom herreholdet også ud i nedrykningsspil efter nytår, men med 4 sejre og 3 nederlag blev de nr. 4 ud af 8 hold.

I Serierækkerne ØST har Helsingør deltaget med 3 hold.  Vi har haft et oprykkerhold med i Østserien, som i sin første sæson har gjort det glimmerende ved at sikre sig en flot 5. plads i rækken, og det var til trods for skader hos tre af spillerne. Der har været en god holdånd og man kæmpede godt for de 18 points. Theis og Steen har spillet langt de fleste kampe. På grund af skader var Lars oversidder i første sæsonhalvdel og Henrik i anden, mens Per ikke var med i 4 kampe. Herudover har holdet fået hjælp fra Mads og Torben.  Vores hold i serie 1 kæmpede bravt for at blive i rækken, og det lykkedes heldigvis med en 10-4 sejr i sidste holdkamp ude mod Herlev, og dermed en fin 7. plads i kredsen. Holdet har bestået af Peter S., Heino, Jakob, Torben og Kenneth. Herudover har Lars og Bjarne hjulpet med på holdkortet med enkelte kampe. Serie 2 holdet sikrede sig en flot 5. plads i kredsen trods store problemer med afbud/finde reserver. Der har været hele 10 spillere til at dække holdet. Bjarne, Asger, Betina, Allan og Claus har spillet de fleste kampe, og herudover har holdet fået hjælp fra Kenneth, Henrik W., Flemming B., Torben S. og Magnus J.

/Betina og Peter

Ungdommen

Vi har i Helsingør en krise i forhold til ungdomsafdelingen, og det har været adresseret på flere klubmøder. Vi havde før Corona en blomstrende ungdomsafdeling med over 50 spillere, og vi er nu nede under 10 medlemmer.  Vi har haft igangsat flere initiativer bl.a.  ”Projekt Genstart Ungdommen”, men initiativerne kuldsejler på grund af manglende frivillige kræfter, som kan drive og organisere. Det er ikke holdbar løsning at betale os fra det ved hjælp af f.eks. udefra kommende trænere – for man kan ikke forvente at trænere på timebasis kan skabe forandring. Vi har brug for en stabil og dedikeret leder til at sikre udvikling af ungdomsafdelingen, først og fremmest at lykkes med tiltrækning og fastholdelse spillere. Stor ros til de frivillige i klubben, som kører på en midlertidig kriseløsning, men det er der selvsagt ikke meget udvikling i. Bestyrelsen vil hen over sommeren gå i dialog med vores netværk omkring kreative løsninger, så vi ikke igen står med en krisesituation, når sæsonen starter til august.  Analogt til forretningslivet kan man sige, at vi står med en fin produktionshal (vi har borde og økonomi til at lønne trænere udefra), men vi mangler kunderne og administrationen.

Rent turneringsmæssigt har det været en stille sæson. Hovedårsagen er selvfølgelig de få ungdomsmedlemmer, vi har haft i sæsonen. Det har derfor ”kun” været pigerne, man har set i konkurrence udenfor klubben De har været til et enkelt stævne, men ellers var det i holdturneringen, de viste deres sponsorerede trøjer. Grundet deres alder, damejuniorer – har de deltaget i rækken; Ungdom 16-18 år. Der var ikke så mange hold i rækken, og de andre hold var desværre meget stærke i forhold til vores hold. Interesse forsvandt og vi trak derfor holdet.

Vi håber på at få gang i ungdomsafdelingen til næste sæson, og så skal de nye medlemmer som minimum ud til ungdomsstævnerne.

/Betina og Peter